Dagstidningar och dess innehåll kanske främst kännetecknas av text och bild. Men för journalisterna på Dagens Nyheters redaktion finns fler verktyg än så för att förmedla nyheter och berättelser. Några av dessa är grafik, video och ljud – och för detta ansvarar DN:s visuella redaktion.
Gruppen, som består av exempelvis nyhetstecknare, fotografer, bildredaktörer, programledare, sociala medieredaktörer och bildhanterare, samarbetar med tidningens övriga redaktioner för att hitta relevanta och nyskapande sätt att skapa, presentera och förmedla journalistik.
– Dessutom initierar vi och driver egna idéer som till exempel video- och poddokumentärer, bildreportage och grafikfördjupningar, säger Malin Bonde, chef för den visuella redaktionen.
Pedagogisk grafik eller tv-inslag
Visuellt berättande är i många fall en förutsättning för att journalistiken ska nå fram till läsaren. En mångfacetterad berättelse, enbart presenterad i text och bild, kan vara svår att fullt ut ta till sig. Vilken typ av element som ska adderas varierar från publicering till publicering.
Vissa reportage eller artiklar förklaras med pedagogisk grafik, andra behöver ett genomarbetat tv-inslag. I vissa fall kanske ett skeende behöver skildras i stillbild och i andra bäst låter sig berättas med ljud.
– Varje story ska visuellt fångas på det mest relevanta sättet. Ofta är det den mänskliga berättelsen som får styra. Vad är det vi behöver förklara, visa eller återge? Visuell journalistik ska kännas, säger Malin Bonde.
– Vår målgrupp förväntar sig att vi levererar originaljournalistik i form av video och bild.
Interaktiv artikel om rymden
Ibland är de visuella delarna komplement för att addera kontext och bakgrund till en artikel. I andra fall är grafiken bärande för hela publiceringen, som i fallet med med digitala upplevelsen ”DN:s Teleskop” där användaren kan scrolla genom galaxen och på ett kul och interaktivt sätt lära sig mer om rymden.
Utöver featurejournalistik ska den visuella redaktionen även hela tiden vara på plats vid de stora nyhetshändelserna och leverera visuellt material snabbt.
– Och vi arbetar såklart för print, dn.se och samtliga sociala plattformar. Den visuella avdelningen ligger i framkant och driver den tekniska utvecklingen. Både när det gäller den utrustning vi har, men även hur vi presenterar våra berättelser.