
Intresset för svensk fotboll växer så det knakar. Nu fortsätter Expressen sin satsning på området och sänder samtliga matcher i Svenska cupen med start i augusti. – Svensk fotboll och dess supportrar är viktiga för oss. Det här blir ett perfekt tillskott till vår redan starka fotbollsbevakning, säger chefredaktör Klas Granström.
I januari berättade Expressen om sin nya satsning på svensk fotboll, med investeringar i såväl större redaktion som teknik. Målet är att vara den tydliga nyhetskällan för svenska supportrar.
Nu kommer nästa steg i satsningen:
Från och med augusti sänds samtliga matcher i Svenska cupen hos Expressen, såväl herr som dam.
– Att ha det bästa innehållet för svenska fotbollssupportrar är jätteviktigt för oss. Den här satsningen är helt i linje med vad vi vill erbjuda - ett spännande och unikt innehåll för både dem som redan läser och tittar hos oss samt helt nya användare, säger Klas Granström.
Redan den 19 augusti börjar matcherna att sändas hos Expressen, då herrarnas omgång två börjar. Damernas omgång tre börjar senare i höst, och både gruppspel och slutspel spelas under våren 2026.
Samtliga matcher i Svenska cupen kommer att vara tillgängliga exklusivt för kunder hos flera varumärken inom Bonnier News, där Expressen, DN och ett 40-tal lokaltidningar ingår. Matcherna kommer att visas för de över 900 000 kunder som har +Allt-abonnemang, som dessutom ger tillgång till allt innehåll på Expressen, Dagens Nyheter och mängder av lokaltidningar runtom i landet.
För svensk fotboll innebär det att Svenska cupen får ett nytt hem från och med nu och två år framåt.
– Det känns väldigt spännande att Svenska cupen, på dam- och herrsidan, nu samlas på en gemensam plats på Expressen, och där sändningarna av matcherna kan samverka med ett starkt redaktionellt innehåll som når ut brett både lokalt och nationellt. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla Svenska cupen tillsammans med Bonnier News, säger Helena Taube Rehnmark, marknad- och kommunikationschef på Svenska fotbollförbundet.
Expressen och Bonnier News lokala titlar sänder sedan tidigare bland annat bandyns elitserie dam och herr, SBL herr och Elitettan.
– Vi når ut brett både lokalt och nationellt på ett sätt som ingen annan aktör gör. Vi har ökat exponeringen och intresset för flera sporter och nu ser vi fram emot att även utveckla Svenska cupen, säger Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local.
Samtliga matcher i Svenska cupen sänds exklusivt hos Bonnier News varumärken. Finalerna, både dam och herr, kommer även att sändas på Viaplays kanaler.
Pontus Weinemo, strategisk sportchef på Expressen
072-232 86 57
Mattias Wallström, sportkoncept och rättighetschef på Bonnier News
070-252 71 65
Magnus Malmros, ansvarig medierättigheter på Svenska Fotbollförbundet
073-414 71 99