Bonnier News består till stor del av lokal-, dags- och affärstidningar – men inte enbart. Inom koncernen finns även ett stort utbud av livsstilsmagasin och specialtidningar för läsare med specifika intressen och mediebehov.
En klassiskt titel inom affärsområdet Expressen Lifestyle är Sköna hem som med sitt magasin, sin sajt och starka närvaro i sociala medier är en primär inspirationskälla för mängder av inredningsintresserade mediekonsumenter runt om i landet. Tidningen, landets i särklass största av sitt slag, står för en klassisk upmarket-inredning med en samtida twist. Man bottnar i det traditionella, blandar det med nytt och har så gjort sedan starten 1979.
– Många titlar inom livsstilssegmentet är nischade åldersmässigt, men med Sköna hem är det lite annorlunda. Vi finns för alla som är intresserade, kvinnor som män, även om det är en majoritet av kvinnor över 30 som läser tidningen, säger Claes Blom.
En rejäl dos logistik
Som chefredaktör för Sköna hem driver Claes en redaktion bestående av medarbetare av olika professionell bakgrund. Flera har tidigare jobbat som stylister och adderat den journalistiska biten i efterhand. Andra, exempelvis Claes själv, kommer från andra hållet med en bakgrund som tidningsredaktör, där inredningsintresset smugit sig på.
Utöver det klassiska hemma hos-reportaget består en stor del av jobbet för Sköna hem-redaktionen i att genomföra fotograferingar, där tidningens stylister i en fotostudio och från grunden bygger upp hela rum i syfte att visa nya trender och produkter på inspirerande sätt.
– Detta innebär väldigt mycket planering och logistik för oss, framför allt för våra stylister. Bara att frakta in alla möbler som ska användas är tar stora resurser, men detta är ett innehåll som våra läsare förväntar sig.
– Många tänker nog att stylistyrket är ganska glassigt men till stor del handlar det om att bära tunga möbler och att bygga en set för fotografering, med allt vad det innebär av golvläggning, tapetsering, målning och så vidare.
Det kan möjligen låta överambitiöst att bygga upp hela rum för enbart fotografering. Men när det kommer till att göra magasin för specialintresserade läsare är det nog så viktigt, berättar Claes.
– Vi vänder oss mot en supernischad publik som förenas i att det finns ett genuint nörderi för inredning och som förväntar sig genomarbetat och kvalitativt innehåll i varje nummer.
– Våra läsare kan helt enkelt inte få nog av att inreda.