Örnsköldsviks Allehanda var den tidning inom affärsområdet Bonnier News Local som hade störst procentuell tillväxt i läsarintäkter under 2020, hela 12,3 procent. Även när det gällde tillväxt i antalet prenumeranter utmärkte sig Örnsköldsviks Allehanda och ökade med sju procent, vilket innebär närmare 700 prenumeranter.
Under 2020 var 65 procent av alla ÖA-prenumeranter digitala och 49 procent av läsarintäkterna kom från digitala prenumerationer. Och trenden har hållit i sig under 2021.– Vi växer fortsatt när det gäller digitala prenumeranter och har kraftigt dämpat tappet i print. Det är jätteroligt att läsarnas intresse för vår journalistik håller i sig, berättar Sandra Bygdén Shameh.
Vässat nyhetsarbete och friluftsjournalistik
Bakom ökningen ligger ett vässat nyhetsarbete med fokus på att hålla i rapporteringen om stora nyhetshändelser längre och bättre. Lägg därtill fördjupade relationer med det lokala samhället och näringslivet.
– Jag tror också att vår satsning på kvalitetsjournalistik, "Vårt Örnsköldsvik", nått läsarna. Där försöker vi komma närmare, ge fler perspektiv och träffa fler människor. Vi har till exempel ökat bevakningen av sjukhuset, både ur anställdas och vårdtagares synvinkel, samt lyft kvinnliga företagsledare i kommunen.
Under pandemin har tidningen även satsat på att lyfta fram friluftslivet. Ö-vik har länge varit en "friluftande" kommun, och folks intresse för naturen har enligt Sandra Bygdén Shameh accelererat till följd av pandemin.– Allt fler tillbringar tid utomhus och där vill vi vara med och inspirera.
Hur påverkar framgången er journalistik?– Fler nya prenumeranter är en garant för att vi ska kunna fortsätta göra journalistik i Örnsköldsvik och ett kvitto på att vi betyder något i lokalsamhället.
Vad ser du för möjligheter och utmaningar framåt?– Inför valåret 2022 har vi många spännande tankar på hur vi kan nå nya målgrupper med nära vinklar och en förklarande presentation. Sen är den digitala transformationen fortsatt superviktig! ÖA började tidigt jobba med att få över printläsarna till digitala abonnemang och de flesta av våra läsare tar nu del av oss via sajt eller e-tidning. Det ger oss ett försprång in i framtiden.