Oberoende journalistik i fokus när Bonnier News besöker gymnasieskolor


Under hösten kommer gymnasieelever runt om i landet få veta mer om, journalistik och fake news och framtidens medier när omvärldsbevakaren Nicklas Hermansson föreläser på skolor runt om i Sverige. Satsningen är ett initiativ från Bonnier News Local vars chefredaktörer är med och besvarar elevernas nyfikna frågor.
Skolföreläsning i Sundsvall

Bonnier News Local, Sveriges ledande lokala mediekoncern, äger ett 40-tal lokaltidningar från Östersund i norr till Malmö i söder och ingår i Nordens största mediehus Bonnier News. Under hösten 2022 och våren 2023 genomför koncernen föreläsningar på gymnasieskolor över hela landet tillsammans med Nicklas Hermansson, grundare och chefredaktör för omvärldstjänsten NomoFomo.

Bonnier News arbetar för att det fria ordet aldrig ska kunna ifrågasättas. Föreläsningarna, som vänder sig till elever i årskurs tre, riktar därför in sig på bland annat nya medier, vikten av att ha en ansvarig utgivare och fake news.

– Vad är sant och vem kan man lita på? Behovet av källkritik har aldrig varit större än nu. De sociala plattformarna och teknikutveckling har förändrat innehållsutbudet och mediekonsumtionen från grunden på bara några år. Vi simmar runt i ett kraftigt stigande informationshav som alltmer utgörs av fiktion och desinformation. Om vi på riktigt vill kunna påverka framtiden är det en självklarhet att börja i skolorna och ha ärliga samtal med morgondagens makthavare, säger Nicklas Hermansson, 

Den första föreläsningen hölls i mitten av september för eleverna på Skvaderns Gymnasium i Sundsvall. Alexandra Johansson, redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Sundsvalls Tidning, mötte där nyfikna och engagerade elever och svarade på alla deras frågor.

– Det är viktigt att alla människor förstår vikten av att vara källkritisk när man tar del av information och olika budskap. Att åka ut till en gymnasieskola på det här sättet är vårt sätt att bidra till att öka kunskapen kring de här frågorna och förhoppningsvis väcker det tankar hos eleverna, säger Alexandra Johansson.

– Det är också angeläget för oss att placera vår viktiga journalistik i ett sammanhang som känns fräscht och modernt för unga att ta till sig. Vi vill att de får ett grepp om vad etablerade medier faktiskt gör och betydelsen av en ansvarig utgivare, fortsätter Alexandra Johansson.

Följande skolor är hittills inbokade under hösten:

14 september – Sundsvall, Skvaderns Gymnasium
4 oktober – Sveg, Härjedalens Gymnasium
13 oktober – Hudiksvall, Bromangymnasiet
18 oktober – Ljusdal, Slottegymnasiet
10 november – Härnösand, Härnösands gymnasium
15 november – Gävle, Polhemskolan
16 november – Bollnäs, Hälsingegymnasiet
24 november – Falun, Kristinegymnasiet
29 november – Söderhamn, Staffangymnasiet
9 december – Borlänge, Soltorgsgymnasiet

Fler skolor tillkommer allt eftersom.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Magnus Fridell, kommunikatör Bonnier News
073-506 21 74, press@bonniernews.se