I juli 2021 förvärvade Bonnier News Local, tillsammans med Gota Media, Skånska Dagbladet och systertidningen Norra Skåne. Skånska Dagbladet hör numera hemma hos Bonnier News medan Norra Skåne istället är del av Kristianstadsbladet.
Lena Philipson, som fram tills nyligen var chef för Sydsvenskans redaktion i Lund, tillträdde som ny chefredaktör för Skånskan i slutet av november och gjorde då comeback på redaktionen.
- Jag är glad över att komma tillbaka till Skånskan. Tidningen var en av mina första arbetsplatser som journalist, jag har varit runt på i princip alla redaktioner som vikarie, säger Lena Philipson.
- Mitt jobb nu blir att använda koncernens styrka på bästa sätt, för att reportrarna och redaktörerna ska kunna fokusera på kärnan: lokaljournalistik och Skånskans röst. Vi ska satsa på digital utveckling och närhet till läsarna.
Fokus på Mellanskåne
Den nya redaktionen för Skånskan består av 24 medarbetare plus chefredaktör. De två huvudorterna är Malmö och Eslöv, fokus digitalt kommer ligga på Mellanskåne där de tre största kommunerna är Eslöv, Höör och Hörby.
Strategin för Skånska Dagbladet är att, likt övriga titlar i Bonnier News Local, öka antalet digitala prenumeranter genom att göra journalistiken på ett sätt som tilltalar fler – framförallt nya och yngre - läsare.
Enligt Pia Rehnquist, publicistisk chef på Bonnier News Local, är Lena Philipson "helt rätt person" för viktiga uppdraget att leda Skånskan.
- Hon är en mycket omtyckt chef med bred erfarenhet och ett genuint engagemang i lokal journalistik, säger Pia Rehnquist.