Ny satsning ska öka perspektiven inom den svenska mediebranschen

Utbildningen Ny Kollega vänder sig till personer som har en journalistisk arbetslivserfarenhet och/eller utbildning utanför Sverige och som vill bli verksamma i den svenska mediebranschen. Bakom projektet står Medieinstitutet Fojo, SVT, Reportrar utan gränser och Bonnier News, och syftet är att hitta och integrera ny kompetens.

Ny satsning ska öka perspektiven inom den svenska mediebranschen
Foto: Daniel S. Ogalde/Medieinstitutet Fojo.

Idag öppnar ansökan till Ny Kollega, en utbildning för utländskt skolade journalister som vill bli verksamma i Sverige. Detta är andra gången utbildningen anordnas och intresset har varit stort redan från början.

- Vi hade ett enormt söktryck i första omgången och förväntar oss ett stort intresse även denna gång. Det är glädjande att se att vi har så mycket journalistisk kompetens i Sverige och det är något vi behöver bli bättre på att tillvarata, säger Daniel S. Ogalde projektledare på Medieinstitutet Fojo.

Alberto Lozano Mallol är en av dem som redan gått utbildningen och erbjudits jobb på SVT Uppsala.

- Tack vare Ny kollega har jag lyckats komma in i den svenska arbetsmarknaden. Nu hoppas jag kunna fortsätta bygga min karriär och utvecklas som journalist, säger han.

Ett demokratiprojekt

I utbildningen går man bl a genom svensk pressetik och publicistik, arbetssätt och nyhetsvärdering samt samhälls- och språkkunskaper. Under första omgången av Ny Kollega fullgjorde nio deltagare utbildningen

– Det är avgörande för demokratin och pressfriheten att journalisterna inte tystnar för att de av olika anledningar lämnar sina hemländer. Ny Kollega ökar möjligheterna för svenska redaktioner att bredda sina perspektiv och kunskapsbaser utifrån de erfarenheter och kompetenser exiljournalisterna förvärvat i sina hemländer och som migranter, säger Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser Sverige.

SVT och Bonnier News deltar

Från SVT:s sida är det projektet “Framtidens Nyhetsakademi” som driver satsningen.

–  Det är viktigt för SVT att spegla hela Sverige och därför behöver vi fler journalister med andra kompetenser, språk och nätverk än de vi har idag. Under våren har vi haft åtta deltagare från programmet Ny Kollega på våra lokala nyhetsredaktioner och det har varit otroligt berikande för oss. Det känns självklart och viktigt att fortsätta med den här typen av praktik på våra redaktioner, säger Michael Österlund, programchef Lokala nyheter och minoritetsnyheter

Nytt för i år är också att mediehuset Bonnier News går in i samarbetet.

– Det är en ödesfråga för journalistiken att vi förmår granska, rapportera och skildra hela samhället. Då är det avgörande att journalisterna har kompetenser som gör att de klarar av att göra just det. Det är ingen hemlighet att vi fortfarande brister i detta. Initiativet är en viktig pusselbit i arbetet med att göra relevant journalistik för fler, säger Matilda E Hanson, biträdande redaktionschef på Dagens Nyheter.

Utbildningen startar den 18:e augusti och kursen ges på deltid under hösten med möjlighet till en praktik på någon av SVT:s lokala nyheter, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Expressen/Lifestyle, Di-gruppen eller på någon av Bonnier News lokala redaktioner runt om i Sverige.

För mer information och pressförfrågningar:

Daniel S. Ogalde
Projektledare Medieinstitutet Fojo
daniel.s.ogalde@lnu.se
070-489 79 44

Mathias Gurestam
Verksamhetschef Marieberg Media
mathias.gurestam@mariebergmedia.se
070-840 03 65

Christina Ågren
Projektledare Framtidens nyhetsakademi, SVT
christina.agren@svt.se
070-577 88 29