Bonnier News lanserar ny lösning för politisk reklam

Efter att EU:s nya förordning om politisk annonsering började gälla den 10 oktober, är Bonnier News nu redo att erbjuda politiska organisationer annonsering med full regelefterlevnad. – Våra kunder ska känna sig trygga när de vänder sig till oss, säger Alexander Lydecker, COO Bonnier News.

Bonnier News lanserar ny lösning för politisk reklam
Alexander Lydecker, COO Bonnier News. Foto: Nicklas Thegerström

Den nya förordningen, som gäller samtliga EU:s medlemsstater, syftar till att öka transparens och ansvar kring politisk annonsering och omfattar alla typer av medier när politiska budskap tillhandahålls mot ersättning. Regelverket innefattar skyldigheter för både annonsörer och publicister och har medfört att framför allt de stora techjättarna valt att stoppa all politisk reklam på sina plattformar.

Bonnier News har under hösten utvecklat tekniska möjligheter som gör att koncernen nu kan erbjuda kunder full regelefterlevnad vid annonsering i alla koncernens titlar. 

– Det är ett minst sagt komplext regelverk och vi är väldigt glada och stolta över att vi kan erbjuda våra kunder möjligheten att annonsera i våra kanaler och samtidigt känna sig helt trygga med att följa de regler som satts upp, säger Alexander Lydecker.

Bonnier News har bland annat säkerställt märkning av annonser enligt förordningen och bistår med ett formulär där kunden kan svara på transparensnotisens frågor. En  transparensnotis skapas som följer förordningens riktlinjer och all data sparas i sju år, precis enligt förordningens krav. 

– Framför allt, och det är viktigast av allt, erbjuder vi rådgivning och stöttar våra kunder i den här komplexa frågan, berättar Alexander Lydecker. 

Flera kunder står nu i startgroparna för att påbörja annonsering i Bonnier News olika titlar. Först ut är Liberalerna som går igång med en kampanj i dag, den 13 oktober.

– Vi är glada över att vara först ut att testa politisk annonsering hos Bonnier News som följer den nya EU-förordningen. Transparens och ansvarstagande i kommunikationen med väljarna är centralt för oss, och vi ser fram emot att bidra till att sätta en ny standard för politisk annonsering i Sverige, säger Ylva Mozis, förbundsordförande för Liberalernas Stockholmsförbund.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Alexander Lydecker, COO Bonnier News
073-518 60 92, alexander.lydecker@bonniernews.se