Bonnier News planerar ny struktur för ökad tillväxt

Som ett led i Bonnier News strategiska utveckling inleds nu arbetet med en ny organisatorisk struktur i syfte att accelerera koncernens transformation med fokus på en förenklad struktur.

Bonnier News planerar ny struktur för ökad tillväxt

– En kraftsamling för att bli ett ännu starkare och ”växande” bolag som kan investera ännu mer i journalistik och våra produkter, förklarar Anders Eriksson, vd för Bonnier News.  

– Vi har det senaste året genomfört en rad organisatoriska förändringar i syfte att accelerera vår transformation. Det här är ett naturligt nästa steg i det arbetet.

– Bonnier News har vuxit snabbt, både vad gäller intäkter och vinst, och det är vår uttalade ambition att fortsätta göra det. Genom en ny, förenklad och plattare organisation kommer vi att få större kraft i vår affär och en ökad skalbarhet.

Den nya organisationsstrukturen bygger på att expandera och vidare utveckla den etablerade operativmodell som avdelningen Commercial framgångsrikt arbetat efter sedan flera år.  

– Modellen har fungerat väldigt bra och blir nu ett sätt att linjera vårt arbetssätt med strategin framåt och säkra att vi organisatoriskt kan öka tempot i vårt korsfunktionella arbetssätt och öka värdet för våra kunder, läsare och användare, säger Anders Eriksson.

Den nya organisationsstrukturen kommer att implementeras stegvis under hösten och kommuniceras vartefter. Ett första steg var den nya produktorganisation, som kommunicerades i våras, och som träder i kraft den 1 september.

Parallellt samlas Bonnier News titlar och varumärken i två områden med fokus på respektive läsarkategorier:

*Business to Business (B2B) omfattar Dagens industri, svenska nischtitlar somt till exempel Aktuell hållbarhet och Dagens Samhälle samt Di:s motsvarigheter i internationella affärstidningar och informationsverksamheter i 13 länder. Det leds av Peter Fellman, som är chefredaktör för Di och affärsområdesansvarig för Bonnier News Business.

– Vi arbetar redan i dag effektivt med att utveckla våra olika medier men ser potential att ytterligare accelerera samarbetet, säger Peter Fellman.

*Business toConsumer (B2C) omfattar Dagens Nyheter, Expressen, Bonnier News Local med cirka 50 lokaltidningstitlar runtom i landet samt magasinsgruppen Bonnier Publications i Danmark och den digitala prenumerationstjänsten Readly. Området kommer att ledas av Peter Wolodarski, chefredaktör och affärsområdeschef för Dagens Nyheter.

– Det känns väldigt spännande att se hur vi utifrån våra många olika, starka tidningar och varumärken kan dra nytta av ökat samarbete på affärs- och produktsidan med bevarad publicistisk självständighet, säger Peter Wolodarski.

– Med vår djupa förankring i Bonniers tradition och vår journalistiska mångfald har vi ett starkt utgångsläge.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Anders Eriksson, vd Bonnier News
anders.eriksson@bonniernews.se, 08-738 19 21  

Peter Fellman, affärsområdeschef Bonnier News Business
peter.fellman@bonniernews.se, 070-209 02 26

Peter Wolodarski, affärsområdeschef Dagens Nyheter
peter.wolodarski@dn.se, 070-227 30 32