Fastighetsnytt Förlags AB har funnits i över 25 år och är sedan 2017 en del av Bonnier News.
Verksamheten består av branschtidningarna Fastighetsnytt och Byggindustrin med eventverksamhet kopplat till båda titlarna: Business Arena för Fastighetsnytt och Construction Summit för Byggindustrin.
– Utöver evenemangsverksamheten så har vi även digitala produkter kopplade till båda titlarna som växt fram under pandemin, säger vd Peter Lingmerth och lyfter Fastighetsnytts Business Arena Talks & Business Arena Studio samt Byggindustrins Construction Summit Talks och Construction Summit Studio.
"Pandemin hann före"
Större delen av Fastighetsnytts verksamhet har historiskt varit starkt knuten till Business Arena, både finansiellt och resursmässigt. När covid-19 slog till i början av 2020 drabbades verksamheten rejält.
– Vi hade påbörjat ett internt projekt, ”The Road Ahead”, för att utveckla våra produkter och tjänster och därmed sprida våra risker på ett bättre sätt. Dock så hann pandemin före, säger Peter Lingmerth.
Under 2020-2021 har organisationen fått ställa om från fysiska och analoga event till evenemang som är uppbyggda som rena TV-produktioner. Utmaningen har, enligt Peter, varit att erbjuda deltagarna en nätverksmöjlighet digitalt.
– Dock har innehållet i våra digitala evenemang och alla våra kanaler hållit en mycket hög nivå och jag skulle till och med säga att kvaliteten har stigit under pandemin.
Förvärvade sin norska "tvilling"
Men 2020 var inte bara ett år av utmaningar och omställning. Den 21 oktober stod det klart att Fastighetsnytt förvärvade det norska mediebolaget Estate Media.
– Redan hösten 2019 så hade vi planer på att bli nordiska som en del av vårt projekt "The Road Ahead". Estate Media var vår ”tvilling” i fastighetsbranschen och den naturliga kandidaten för ett förvärv, säger Peter Lingmerth.
– Våra verksamheter påminner mycket om varandra och det finns en samsyn kring den framtida nordiska utvecklingen som känns oerhört spännande. En av de stora fördelarna med Estate Media är att de på ett bättre sätt än oss har spridit sina risker och har flera produkter och tjänster i sitt erbjudande.
I och med förvärvet är nu siktet inställt på tillväxt i Norden till att börja med.
– Vi kommer utöka vårt produkt- och tjänsteutbud. Vi har till exempel startat den svenska delen av Blake nu den 17 maj.
Blake är en reklambyrå som är nischade mot bygg- och fastighetsbranschens med flera års erfarenhet och stor kompetens inom ramen för den nordiska verksamheten.
-Vi blir med denna uppstart, på sätt och vis, en "one-stop-shop" för våra partners när det gäller kommunikation och media. Med denna breda verktygslåda kan vi nu fullt ut ta oss an våra vision - "Genom inspiration, kunskap och kommunikation driva hållbar samhällsutveckling för kommande generationer!".