Di-gruppen

Fastighetsnytt fick ställa om i pandemin: ”Kvaliteten i våra produktioner har stigit”

Långvarig pandemi, digital- och hybridevent samt förvärvet av norska "tvillingen" Estate Media. 2020 och 2021 har varit minst sagt händelserika år för Fastighetsnytt.
– Jag är oerhört stolt över hur hela organisationen mäktat med att ställa om och lära nytt, säger vd Peter Lingmerth.
Foto: Elias Ljungberg
Foto: Elias Ljungberg

Fastighetsnytt Förlags AB har funnits i över 25 år och är sedan 2017 en del av Bonnier News.

Verksamheten består av branschtidningarna Fastighetsnytt och Byggindustrin med eventverksamhet kopplat till båda titlarna: Business Arena för Fastighetsnytt och Construction Summit för Byggindustrin.

– Utöver evenemangsverksamheten så har vi även digitala produkter kopplade till båda titlarna som växt fram under pandemin, säger vd Peter Lingmerth och lyfter Fastighetsnytts Business Arena Talks & Business Arena Studio samt Byggindustrins Construction Summit Talks och Construction Summit Studio.

"Pandemin hann före"

Större delen av Fastighetsnytts verksamhet har historiskt varit starkt knuten till Business Arena, både finansiellt och resursmässigt. När covid-19 slog till i början av 2020 drabbades verksamheten rejält.

– Vi hade påbörjat ett internt projekt, ”The Road Ahead”, för att utveckla våra produkter och tjänster och därmed sprida våra risker på ett bättre sätt. Dock så hann pandemin före, säger Peter Lingmerth.

Under 2020-2021 har organisationen fått ställa om från fysiska och analoga event till evenemang som är uppbyggda som rena TV-produktioner. Utmaningen har, enligt Peter, varit att erbjuda deltagarna en nätverksmöjlighet digitalt.

– Dock har innehållet i våra digitala evenemang och alla våra kanaler hållit en mycket hög nivå och jag skulle till och med säga att kvaliteten har stigit under pandemin.

Förvärvade sin norska "tvilling"

Men 2020 var inte bara ett år av utmaningar och omställning. Den 21 oktober stod det klart att Fastighetsnytt förvärvade det norska mediebolaget Estate Media.

– Redan hösten 2019 så hade vi planer på att bli nordiska som en del av vårt projekt "The Road Ahead". Estate Media var vår ”tvilling” i fastighetsbranschen och den naturliga kandidaten för ett förvärv, säger Peter Lingmerth. 

– Våra verksamheter påminner mycket om varandra och det finns en samsyn kring den framtida nordiska utvecklingen som känns oerhört spännande. En av de stora fördelarna med Estate Media är att de på ett bättre sätt än oss har spridit sina risker och har flera produkter och tjänster i sitt erbjudande.

I och med förvärvet är nu siktet inställt på tillväxt i Norden till att börja med.

– Vi kommer utöka vårt produkt- och tjänsteutbud. Vi har till exempel startat den svenska delen av Blake nu den 17 maj.

Blake är en reklambyrå som är nischade mot bygg- och fastighetsbranschens med flera års erfarenhet och stor kompetens inom ramen för den nordiska verksamheten. 

-Vi blir med denna uppstart, på sätt och vis, en "one-stop-shop" för våra partners när det gäller kommunikation och media. Med denna breda verktygslåda kan vi nu fullt ut ta oss an våra vision - "Genom inspiration, kunskap och kommunikation driva hållbar samhällsutveckling för kommande generationer!".

 



Bonnier News
Massivt stöd till fri och oberoende journalistik i Ukraina
Bonnier News Local
Från asylsökande till nominerad till Stora Journalistpriset
Bonnier News
Repost – oberoende sajt med nyheter på ryska
Bonnier News Local
"Inte ens hoten från Kina stoppar den här redaktionen" – Nerikes Allehanda Årets Redaktion 2022
Dagens Nyheter
DN:s visuella redaktion vill göra journalistiken lättare att ta till sig
Bonnier News
Säkerställd kvalitet och relevans – så jobbar vi med annonsmärkta artiklar
Expressen Lifestyle
Därför avslöjar Expressen extremister: ”Det är en historisk roll"
Bonnier News Local
Fortsatt tillväxt för ÖA: ”Ett kvitto på att vi betyder något för lokalsamhället"
Di-gruppen
Analyschefen om Di:s rådgivande roll: ”Vi ska vara angelägna i alla lägen"
Bonnier News
Så säkras kundupplevelsen för 140 olika varumärken: ”Vi måste vara lyhörda"
Dagens Nyheter
DN:s vetenskapsredaktion: ”En av tidningens största avdelningar"
Expressen Lifestyle
Massiv trafikökning när Mama flyttade in hos Expressen
Bonnier News Local
”Grävnavet förebild för hur lokala medier kan arbeta med granskningar"
Expressen Lifestyle
Sköna hem-redaktören: ”Våra läsare kan inte få nog av att inreda"
Bonnier News
Så säkras läsarnas personuppgifter: ”Vi har stort fokus på dataskydd"
Di-gruppen
Dagens Samhälle finns för landets beslutsfattare: ”Vårt perspektiv är unikt"
Expressen Lifestyle
Expressens Magda Gad: ”En skyldighet att låta världen veta"
Di-gruppen
Di:s Hållbart Näringsliv - först i världen med klimatindex i börstabellerna
Bonnier News Local
Lena Philipson är ny chefredaktör för Skånska Dagbladet
Di-gruppen
Dagens industri kraftsamlar för att belysa jämställdhet och mångfald
Bonnier News
Yttrandefrihet - ett kärnvärde för familjen Bonnier sedan 1804
Expressen Lifestyle
Expressen förnyar sportjournalistiken – med stipendium
Di-gruppen
Fastighetsnytt fick ställa om i pandemin: ”Kvaliteten i våra produktioner har stigit”
Dagens Nyheter
Efter redaktionerna i Göteborg och Malmö - nu satsar DN i norr