Sverige för UNHCR och OKTO vinner DN Reklamcupen 2025

2025-08-20

Dagens Nyheter

Sverige för UNHCR och reklambyrån OKTO vinner DN Reklamcupen 2025. Kampanjen hyllas för att ta vara på aktuella händelser och samtidigt beröra mottagaren med ett gripande budskap.

Sverige för UNHCR och OKTO vinner DN Reklamcupen 2025
Sverige för UNHCR och OKTO tog hem segern i DN Reklamcupen 2025 efter att ha besegrat Elgiganten tillsammans med Leo Stockholm i finalen.

Totalt 32 bidrag har under sommaren tävlat i DN Reklamcupen som genomförts för 22:a året i rad. 

– Reklamcupen har utvecklats till Sveriges roligaste reklamtävling då kreativitet och idéhöjd en gång om året får fritt spelrum. Den är svensk tabloids Super Bowl! Den är också unik med sitt spännande cupformat där bidragen måste slå sig fram i match efter match, till skillnad från andra reklamtävlingar där alla bidrag bedöms och rangordnas tillsammans, säger Mattias Dahlqvist, juryordförande och partner på Garbergs.

I finalen möttes Sverige för UNHCR tillsammans med OKTO och Elgiganten tillsammans med Leo Stockholm. Juryn, bestående av en rad namnkunniga profiler från flera av landets främsta reklambyråer, utsåg Sverige för UNHCR och OKTO till vinnare.

Både Mattias Dahlqvist och Filippa Wijkström, Head of Sales på Bonnier News, hyllar årets startfält som ett av de tuffaste någonsin och menar att vinnaren har kunnat visa vilken genomslagskraft ett enkelt utformat budskap kan ha.

– Med ett startfält vassare än någonsin såg vi i år en oerhört jämn tävling, där alla bidrag präglades av hög verkshöjd och imponerande hantverk. Vinnaren bygger vidare på ett redan framgångsrikt spår och lyckas återigen skapa en gripande idé som både berör och känns högst relevant i semestertider. OKTO tar med oss på en lågmäld men gripande resa från copy till form. Det är en passning till sommarens semestrar och resande och ett bevis på vilken genomslagskraft det enkla har, säger Mattias Dahlqvist.

– Årets Reklamcup visar vilken enorm kraft som finns i kreativ print. Vinnaren bevisar att det stora ofta bor i det lilla – precis som DN:s journalistik speglar verkligheten i hela dess bredd, säger Filippa Wijkström.

Juryn i DN Reklamcupen 2025

Mattias Dahlqvist, Art Director, Garbergs (ordförande)

Max Hultberg, Executive Creative Director, Uncommon

Caroline Andersson, Art Director, Åkestam Holst NoA

Frida Wiita, Junior Art Director, NORD DDB

Carl-Ewald Jennerfeldt, Creative Director, Rocket Science

Ellen Marklund, Copywriter, TBWA

Daga Simonsson, Copywriter, Forsman & Bodenfors

Johanna Lindberg, Head of Strategy, ABBY.WORLD

Filippa Wijkström, Head of Sales, Bonnier News

Vid frågor, vänligen kontakta:

Mattias Dahlqvist, juryordförande
Mattias.Dahlqvist@garbergs.se

Filippa Wijkström, Head of Sales, Bonnier News
070-169 30 40, filippa.wijkstrom@bonniernews.se