Nytt digitalt rekord för Bonnier News Local

Bonnier News Local har passerat 300 000 digitala prenumerationer. Det bundlade prenumerationspaketet +Allt är en förklaring till framgången. – Framförallt är det ett resultat av hårt arbete på våra redaktioner, säger Pia Rehnquist, affärsområdeschef.

Nytt digitalt rekord för Bonnier News Local
Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local. Foto: Per Mikaelsson

Bonnier News Local har haft en stabil tillväxt av digitala prenumerationer så länge affärsområdet funnits. I dagarna passerades drömgränsen 300 000. Över 60 procent av Locals prenumerationer är nu digitala. 

– Vi har länge sett hur allt fler väljer att ta del av vår lokala journalistik digitalt. God lokaljournalistik med både bredd och djup uppskattas. Ju bättre vi blir på att paketera och presentera den digitalt, desto bättre lyckas vi också nå ut till nya kunder, säger Pia Rehnquist.

Det bundlade prenumerationserbjudandet +Allt, som ger prenumeranterna tillgång till innehåll från samtliga lokala titlar men också Dagens Nyheter, Expressen, Privata Affärer och flera olika magasin, driver på utvecklingen. Jämfört med maj 2024 har +Allt en tillväxt på 30 procent och står därmed för 68 procent av den totala digitala tillväxten.

Två av de tidningar som har tagit störst digitala steg är Nerikes Allehanda och Gefle Dagblad, som har ökat sina digitala prenumerationer med 17 respektive 18 procent det senaste året.

– Vi gjorde en omorganisation för två år sedan och jobbar med ämnesgrupper istället för traditionella avdelningar. Det har lett till en mer angelägen journalistik som engagerar fler och yngre läsare. Vi granskar mer och har förfinat arbetet kring breaking news. Det har bidragit till att NA har haft tillväxt i den totala läsaraffären i 17 månader i sträck, säger Anders Nilsson, chefredaktör, Nerikes Allehanda.

Katarina Ekspong, chefredaktör på Gefle Dagblad, ser också hur redaktionella satsningar har givit stor effekt på engagemanget från läsarna.

– Läsarnas engagemang har ökat, vilket beror på att vi satsar hårdare på granskningar och avslöjanden samtidigt som vi ökat kvaliteten på vardagarna med en mix av starka berättelser och nyheter i frågor som läsarna bryr sig om – varenda dag. Dessutom har vi blivit ännu bättre under de perioder då många vänder sig till oss, till exempel när Gävles stolthet Brynäs är i hetluften eller vid stora nyhetshändelser, säger hon.

Bonnier News Locals titlar har länge fokuserat på att öka i åldersgruppen 30–39 år. Tillväxten i målgruppen har varit stadig.

– Samtidigt som vi passar 300 000-strecket har vi också en rekordnotering på 35 000 prenumerationer i denna målgrupp. Det är väldigt glädjande och helt avgörande för framtiden att vi fortsätter vara relevanta i alla åldrar, säger Pia Rehnquist.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local
070-378 10 42, pia.rehnquist@bonniernews.se