Lantmännen och NORD DDB vinnare i DN Reklamcupen – byråns tredje raka vinst

2023-08-28

Dagens Nyheter

Lantmännen och NORD DDB korades som vinnare när DN Reklamcupen i somras genomfördes för 20:e gången. NORD DDB, som också stod bakom det andra finalbidraget, tog därmed hem sin tredje raka seger i tävlingen.

Lantmännen och NORD DDB vinnare i DN Reklamcupen – byråns tredje raka vinst

DN Reklamcupen lockade större intresse än någonsin när totalt 32 bidrag ställde upp i tävlingen. Efter att ha mött McDonald's i finalen stod Lantmännen som segrare. 

– Vi är väldigt glada över vinsten och hur annonsen har mottagits. Genom att dra paralleller till hur mänskligt liv uppstår och växer, ville vi framkalla en ökad känsla av närhet och tacksamhet gentemot den jord som livnär oss och som Lantmännen och våra medlemmar tar ansvar för. Annonsen, precis som Lennart Nilssons bild, lyckas skapa en förundran över naturen och dess mirakel, säger Per Holgård, Marknadschef på Lantmännen.

Reklambyrån NORD DDB stod bakom båda finalbidragen och hade ytterligare två bidrag med i tävlingen.

– Vi gillar att jobba proaktivt och det är något som vi gör löpande i våra kunduppdrag. Därför passar den här typen av format oss väl. Sen har våra kunder successivt fått upp intresset för att vara med i tävlingen så vi har många uppdragsgivare som förväntar sig att vi har en bra idé med i tävlan. Det betyder många bidrag och en enklare ’införsäljningsprocess’. Vi tycker också att det är kul att få ta ut svängarna i det här formatet, vilket inte alltid har en given plats i mediaplanen. En vass annons är också fortfarande en väldigt koncentrerad idé med bild och text som de två element man har att jobba med, vilket är en kul kreativ utmaning. säger Andreas Dahlqvist, CEO och CCO på NORD DDB.

Årets upplaga av DN Reklamcupen slog alla rekord med totalt 15 deltagande byråer. Enligt Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör på Bonnier News, stod det fler bidrag än någonsin på kö, vilket visade på ett rekordintresse. 

– Vi ser ett allt större intresse, dels för att arbeta med kreativa uttag i print, dels för print som en viktig del av annonsörernas kommunikation. Och det trots de strukturella problem med intäktstapp som branschen ser. Sedan är det en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt.

Årets Jury:

Andreas Dahlqvist, NORD DDB (juryordförande)
Lina Franzon, Abby World
Eva Wallmark, Åkestam Holst
Hanna Björk, ACNE
Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
Markus Bjurman, BBDO
Adam Ulvegärde, APE_CC
Josephine Wallin Ankarstrand, Le Bureau
Meron Mangasha
Andrea Sundström, Forsman & Bodenfors
Paul Brandenfeldt, Bonnier News

Vid frågor, vänligen kontakta:

Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News
072-588 25 91

Andreas Dahlqvist, CEO och CCO NORD DDB, juryordförande
073-076 56 70