
2025-05-19
Bonnier News Logistics & ProductionMorgonexpressen hyllar alla mammor på Mors dag och inleder ett insamlingssamarbete med UN Women Sverige, FN:s organ för jämställdhet samt kvinnors och flickors rättigheter och egenmakt. – Genom att kombinera vardagslyx med omtanke och solidaritet vill vi hylla alla mammor i Sverige och samtidigt bidra till ett långsiktigt arbete för kvinnors rättigheter, säger Ebba Albråten, marknadsansvarig på Morgonexpressen.
I samband med Mors dag den 25 maj lanserar Morgonexpressen, som säljer bland annat frukostpaket till hushåll och företag, en specifik kampanj för att hylla alla mammor. För varje sålt Mors dag-frukostpaket går tio kronor oavkortat till organisationen UN Women Sveriges kärnstöd, vilket fördelas till de situationer eller länder som för tillfället behöver mest stöd.
– Runt om i världen har kvinnor och flickor inte samma rättigheter eller möjligheter till utbildning, arbete eller ekonomisk och politisk representation. Våld mot kvinnor och flickor är fortsatt utbrett och i krig och kris är kvinnor och flickor särskilt drabbade. Mödrar är ofta de som äter sist och minst, och prioriterar sina barn. Med stödet från Morgonexpressen och deras kunder kan vi bidra till att världens kvinnor och flickor får det bättre och att vi går mot global jämställdhet, säger Ulrika Grandin, generalsekreterare för UN Women Sverige.
– UN Women Sveriges arbete för kvinnor och flickor i hela världen är otroligt viktigt och något vi både inspireras av och imponeras av. Att få vara med och bidra till det, samtidigt som vi hyllar alla mammor och sprider frukostglädje, gör oss stolta, säger Ebba Albråten.
Frukostpaketet innehåller bland annat nybakat bröd från Gateaus hantverksbageri och levereras av tidningsbud direkt hem till mottagaren på morgonen.
Kampanjen pågår mellan den 19 och 25 maj.
Ebba Albråten, marknadsansvarig Morgonexpressen
073-327 90 05, ebba.albraten@bonniernews.se