
2025-10-07
ExpressenDe största nyheterna och de mest spännande snackisarna. När allt fler unga får sina nyhetsuppdateringar på Tiktok är det Expressen som når och engagerar flest, enligt ny undersökning.
I Medieakademins “Maktbarometer” som släppts i dag är Expressen Sveriges mäktigaste mediebolag på Tiktok – och det näst mest inflytelserika kontot i landet, oavsett kategori.
– Expressen är en kvällstidning oavsett var man konsumerar oss: det är tabloid känsla, mix i ämnen och ett högt tempo. Det är glädjande att se att det är just snabba, spännande nyheter inom till exempel politik, nöje och krim som gett resultat även på Tiktok, säger Sanna Gustavsson, sociala medier-chef på Expressen.
Det är tydligt att Expressens nyhetsinnehåll uppskattas av många – inte minst en yngre publik – som tittar, gillar och kommentarer videorna.
Expressens Tiktok-konto passerade i veckan en halv miljon följare. 70 procent av följarna är under 35 år – och den största gruppen under 25.
– Den unga publiken är väldigt samhällsintresserad och det har vi jobbat aktivt med under året. Vi gjorde till exempel Almedalen för Tiktok, där vi bjöd publiken på tydliga svar från partiledarna kombat med mer underhållande format, säger Sanna Gustavsson.
Expressen har en stark närvaro med stor publik även på andra sociala plattformar som Snapchat, Youtube, X, Facebook och Instagram.
På Facebook toppar Expressen också Maktbarometerns lista bland traditionella mediebolag med allra högst räckvidd och engagemang.
– Vi fortsätter att satsa och hela tiden utveckla vår nyhetsbevakning i sociala medier. Placeringarna visar kraften i Expressens journalistik, säger Jakob Wagner, digital chef.
Jakob Wagner, digital chef Expressen
jakob.wagner@expressen.se