Bonnier News utvecklar varumärkesidentiteten – lyfter fram det fria ordet

Tillsammans med Bonnier Group har Bonnier News under våren gjort ett stort varumärkesarbete. Resultatet är dels en ny logotyp, dels ett förtydligande av berättelsen om vilka man är, var man kommer ifrån och vart man är på väg.

Bonnier News utvecklar varumärkesidentiteten – lyfter fram det fria ordet

Bonnier har i över 200 år varit banbrytande inom publicistik. Sedan 1800-talets slut har nyhetsförmedling varit en stor och viktig del i Bonniers verksamhet och sedan våren 2022 är all journalistisk verksamhet samlad i ett och samma affärsområde, Bonnier News, som i dag är Nordens största mediehus.

I samband med att verksamheten vuxit har också behovet att förtydliga varumärket och dess relation till moderbolaget Bonnier Group blivit större. Därför har Bonnier News tillsammans med Bonnier Group under våren genomfört ett stort varumärkesarbete.

Resultatet är inte bara en ny tydligare logotyp, utan också en förtydligande berättelse om vilka man är.

– Grunden i vårt arbete är, och har alltid varit, den fria journalistiken. Vi startade en tidning som motvikt till nazismen under andra världskriget, vi startade affärstidningar i Baltikum efter Berlinmurens fall och vi är med och startar en oberoende nyhetssajt på ryska mitt under pågående krig i Europa. Det här är alltså inget nytt vi kommit på, det fria ordet finns djupt rotat och det är det vi vill förtydliga, säger Elsa Falk, kommunikationschef.

Ambitionen är att stärka Bonnier News varumärke vilket ska bidra till tydlighet, till exempel vid rekryteringar.

– Det finns ett stort intresse för att arbeta hos Bonnier News. Vår verksamhet, som i mångt och mycket är en väldigt viktig samhällsfunktion, lockar. Likaså engagerar namnet Bonnier. Våra medarbetare är stolta över att arbeta för det fria ordet, och det vill vi dra ännu mer nytta av, säger Anna Lotsander, Head of Talent & Development.

De nästan 150 enskilda varumärkena ska också fortsättningsvis vara de klarast lysande stjärnorna.

– Det är våra tidningar och dess verksamheter som är grunden i allt vi gör. Därför är det viktigt att de även fortsättningsvis är självständiga gentemot läsarna. Men genom att samarbeta inom koncernen är vi starka och kan dra nytta av varandra. Tillsammans för vi det fria ordet framåt, säger Elsa Falk.

Bonnier News nya logotyp och berättelse börjar implementeras i morgon 1 september 2022. Ambitionen är att det tillspetsade varumärket ska vara fullt implementerat vid årsskiftet.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Elsa Falk, kommunikationschef Bonnier News
070-600 74 94, press@bonniernews.se