
2025-09-30
Koncernnyheter Bonnier NewsBonnier News ingår partnerskap med danska medieföretaget Zetland, känt för sin innovativa journalistik med fokus på ljud och unga målgrupper. Syftet med affären, där Bonnier News blir till majoritetsägare i bolaget, är att tillsammans accelerera Zetlands tillväxt.
Zetlands verksamhet är helt digital och bygger på prenumerationsbaserad kvalitetsjournalistik med längre berättarformat, drivet av starka profiler och med en teknologiplattform som möjliggör nyhetskonsumtion i ljud- och digitala format. Bolaget, som är baserat i Köpenhamn, lanserade sin första nyhetsprodukt 2016 och inledde i januari 2025 en expansion i Finland under varumärket Uusi Juttu. Totalt har Zetland idag 70 000 prenumeranter/medlemmar som tillsammans utgör grunden för Zetlands ”tillitsmodell” för journalistik.
– Zetland har byggts upp i nära dialog med den publik som vår journalistik riktar sig till. I kombination med att Norden generellt har högt förtroende för medier känns det som en otroligt meningsfull modell i en värld där det finns ett akut behov av engagerade medborgare som förmår bygga demokratier över olikheter, säger Lea Korsgaard, grundare och chefredaktör.
– Tillsammans med Bonnier News har vi en unik möjlighet att skala upp vår modell – i partnerskap med ett av världens mest professionellt ledda mediebolag och byggt på integritet, transparens och ett djupt samhällsansvar.
Anders Eriksson, vd för Bonnier News, blir ordförande i Zetland’s styrelse, och Peter Wolodarski, affärsområdeschef för Bonnier News Consumer och chefredaktör för Dagens Nyheter tar plats som styrelseledamot. Zetland’s Lea Korsgaard fortsätter som styrelseledamot.
– Vi har följt Zetland sedan bolaget grundades och är imponerade av deras banbrytande journalistik och dess förmåga att engagera en ung och lojal målgrupp, säger Anders Eriksson.
– Vår ambition är att stötta bolaget i att vidareutveckla sin modell, teknik och strategi, och därigenom bidra till att deras vision och entreprenörsanda når ut bredare.
Zetland’s ledning – vd Tav Klitgaard, Lea Korsgaard, Jakob Moll, och Sebastian Winther – kommer att kvarstå som delägare i bolaget.
– Vår framgångsrika lansering i Finland bekräftat att vår modell är skalbar, säger Tav Klitgaard.
– Genom partnerskapet kan vi ytterligare stärka vår strategi att nå unga målgrupper med tillförlitligt innehåll och expandera vårt uppdrag till fler marknader. Vi är övertygade om att samarbetet ger oss de resurser som krävs för att realisera våra mål.
Affären beräknas slutföras under hösten 2025.
Lea Korsgaard, Chefredaktör, Zetland +45 2332 3935
Tav Klitgaard, vd, Zetland, +45 51 90 98 50
Anders Eriksson, vd, Bonnier News, +46 8 738 19 21
Zetland är ett prisbelönt digitalt medieföretag som lanserade sin första digitala produkt 2016. Zetlands journalistik ger överblick och går på djupet genom fördjupande berättande i både text och ljud. Med en prenumerations-/medlemsbaserad affärsmodell och stark produktinnovation har bolaget etablerat en lojal medlemsbas i Danmark och framgångsrikt expanderat sin modell till Finland i januari 2025. Sammantaget har nu över 70 000 personer valt att bli medlemmar i Zetland. Företaget har cirka 100 anställda och väntas omsätta omkring 110 Mkr under 2025.
Bonnier News är Nordens ledande nyhetsmedieföretag. Bland koncernens över 200 varumärken finns några av Sveriges största och mest välkända tidningar såsom Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri, liksom verksamheter utanför Sverige såsom Hufvudstadsbladet och Vasabladet i Finland, Bonnier Publications i Danmark samt affärstidningar på över 10 marknader runtom i Europa. Bonnier News Local, som ägs av Bonnier News, Amedia, Gota Media och NWT, ger ut närmare 80 lokaltidningstitlar runtom i Sverige.