Skapa journalistik som når och berör många.

Drivs du av att berätta och värnar om det fria ordet? I ett medielandskap där alla kan vara avsändare av nyheter, sanna eller falska, ökar vikten av trovärdighet hos professionella och oberoende nyhetsförmedlare. Vill du ha ett meningsfullt uppdrag som har stor betydelse för många och samtidigt bidra till samhället genom rättvis journalistik tillsammans med oss?

Oval Copy 4 Created with Sketch.

Vad kommer att definiera framtidens journalistik?

Pia Rehnquist,
Chefredaktör Sydsvenskan

Framtidens journalistik kommer att vara bättre än dagens och dåtidens. Gedigen, genomarbetad och unik journalistik är vad våra läsare efterfrågar – och jag tror därför att tidningar och andra medier kommer bli mer olika i både innehåll och tilltal igen. Samtidigt måste vi som leder tidningar och andra nyhetsmedier hela tiden ha med oss att starka krafter ifrågasätter oss. Vi måste bli bättre på att förklara vad vi gör, hur vi gör det – och varför. Granskande nyhetsjournalistik är en grundförutsättning för en välfungerande demokrati och ju mer komplext samhället blir, desto mer behövs vi.

Thomas Mattsson,
Chefredaktör Expressen

Räckvidd. Alla kommer ju producera allt och distribuera allt, som idag när tv-bolag skriver texter på nätet och dagstidningar satsar på live-tv, och eftersom journalistiken professionaliseras så blir också kvaliteten bättre överallt. Så det som kommer definiera publicistiken blir genomslaget. Alltså räckvidden.

Peter Wolodarski,
Chefredaktör Dagens Nyheter

Trovärdighet och kvalitet. I en värld där alla kan publicera vad som helst när som helst ökar kraven på oss inom de etablerade medierna i allmänhet och Dagens Nyheter i synnerhet att skilja ut oss genom ännu vassare kvalitetsjournalistik. Det handlar om saker som att bygga journalistiken på noggrant kontrollerad fakta, transparens med våra arbetsmetoder, strävan efter opartiskhet, att alla sidor ska få komma till tals och att rätta öppet och ärligt om vi gjort misstag. Det handlar också om att göra journalistik av hög klass som många andra inte klarar av: initierade granskningar, fördjupningar och perspektiv på viktiga samhällsfrågor, utrikesjournalistik som tillåts kosta och originaljournalistik att vi själva är på plats med kunniga journalister när saker händer.

Peter Fellman,
Chefredaktör Dagens industri

Framtidens journalistik kommer att stå på samma grund som idag; att granska makten och avslöja sanningar som någon annan vill dölja. Vi ska samtidigt vara en pålitlig samlingsplats för den som vill veta vad som händer och vart vi är på väg.